ربنا يستر عليكم جميعاً

الجمعة، 12 فبراير 2010

أنـــــا من أنــــــا


مقيد فى شهادة الميلاد "محمد احمد فهمى احمد المتولى" بعد 20 سنه سمعت ان ليا اسم سادس "ربيع" علشان يكون الاسم بالكامل "محمد احمد فهمى احمد المتولى ربيع" اصل انا بسمع علاقتى مع عيلة والدى علاقة "سماع اخبار" لكن من غير معايشه لواقع تلك الاخبار .
اصحابى بينادونى "ابو فهمى،ابو محمد وقليل بيندهنى باسمى "محمد"علطول . كل اللى اتقال ده يبين انى عارف نفسى، تصدقوا بقى انى مش عارف انا مين ، كل اللى اعرفه انى اتولدت من هنا واتربيت على الوصايا العشره زى مابيقولوا .."يامحمد اوعى تلعب مع ده ، يامحمد اوعى تكلم ده، يامحمد اوعى تروح المكان ده، يامحمد اوعى تعمل ده، يامحمد انت ظروفك غير فلان وفلان وفلان ، يامحمد. يامحمد. يامحمد ، وكبر محمد اللى المفروض انه اتحكم عليه يكون الكبير من الصغر ، وبعد ماكبر الصغير"محمد" لقى نفسه بعد ماكان بتقالوا تعالى "يامحمد ياحبيبى" لأ الوقتى بيقولو له "تعالى شوف فلانك ابن خالك بيعمل ايه، شوف فلان اللى اصغر منك عمل ايه، واحد من زمايلى اللى كان معايا فى ثانوى قالى فى يوم "انت اخرك تروح الكفر اللى هى البلد اللى قصاد بلدنا الوش فى الوش" على فكره الكلمه دى قلتها لعيلت وبقت الوقتى وسيلة معايره "فاكر فلان صحبك لما قالك كذا وكذا وكذا"، تعالى دنت متعرفش تعمل لنفسك كوباية شاى، دنت لو كنت فى حته لوحدك كنت تموت، وانا مايضايقنيش فى حياتى غير حجتين(انه حد يتريق عليا ، او يتقالى ياعبيط)، بس الحاجه اللى طالعه العيله فيها اليومين دول "شوف فلان وفلان فى معاملتهم لامهم عاملين ازاى، انت عاوز تتخلص من امك من بكره "، عارفين دى اجدد حاجه ممكن اسمعها او تتقالى فى يوم من الايام.."امى" بيقولوا اللى ميشوفشى من الغربال يبقى اعمى..يانهار اسود"امى"دلوقتى بقت امى الوقتى عندى موضع مساومه، انى ممكن فى يوم من الايام ماحطهاش فوق راسى من فوق، واطير بيها للسحاب، على فكره وانا داخل الوقتى على نهاية الكليه كان عندى احلامتطير الواحد من مكانه زيى ولا بلاش زيى علشان انا مش زى اى حد، ودا واضح بقيت بخطط لحاجات لمستقبلى، مش هخبى عليكوا حتى معرفتى "بالجنس الناعم" واللهى هى كمان كانت معرفه متخطط ليها..بجواز، كان نفسى يكون باسرع وقت عندى العيله اللى اتحرمت منها، ايوه خططت لكل حاجه اللى اهمها العيله، لكن للاسف كان منهم "الصراصير" اللى مايستاهلوش اللى بعد مااديتهم الحلى واحن ماعندى ، ردهاليا باوحشى واقسى رد، وكفايه انه (يضحك اصحابى عليا) مش دا حرام برضه، لكن للاسف انا زى امواج البحر عمرى مافيوم كان ليا املن ، اتعودت من هنا وجاى انى اللى يعملى وحش يترضله اوحش وميتزعلش عليه ولا لحظه....
  

بس فى النهايه لقيت انى بمتلك 3 حاجات بس (دراعى، وراسى ، ورضا ربنا عليا) والحمد لله. الحمد لله على كل حال، على فكره انا دلوقتى بقول انا مبحبش اكون"محمد" باى شكل من الاشكال " عمرى ماحبيت "محمد" الطيب المنطوى الخجول اللى بيضحك عليه حتى من الستات، اللى الرسول عليه السلام قال انهم "ناقصات عقل "بيضحكوا عليا، عايز اكون حد تانى لسه بدور عليه، بس انا برضه المفروض
"محمد" ...ايه ده هو انا مين بالظبط..........؟ يلا مش مهم...  
                                  ................................الديلـــــــــــــــــر

هناك تعليق واحد:

  1. انته ليه قاعد تبحث عن نفسك انته زى ما انته انسان عارف اسمك وشكلك وجسمك مش محتاج مش محتاج حد يعرفك انته مين لان انته محمد من يوم ما انكتبلك الولاده وانته محمد ومش ممكن انك تغير اسمك ولا ابويك امضاء
    البرنس

    ردحذف